Dieselbakterier.
Ett snabbväxande problem.
Hur
uppstår dieselbakterier?
Oljeprodukter vill likt andra
organiska material brytas ner av mikroorganismer som är naturligt
förekommande i mark. De kommer in i bränslet via luften under förvaring och
hantering. Kolet i bränslet används som föda
för tillväxt och de börjar växa vid kontakt med kondensvattnet i botten
av tanken, eller de små vattendropparna som svävar fritt i bränslet.
Mikroorganismer i detta sammanhang
omfattar bakterier, svampar och alger, som i förbindelse med diesel och
övriga brännoljor populärt kallas dieselbakterier.
När optimala förhållandet uppstår
för bakterierna i form av vatten och lämplig temperatur, så förökar de
enskilda mikroorganismerna sig mycket snabbt och kommer så småningom att
fylla mer och mer i botten av tanken med ett brun/svart, klibbigt, slemmigt
lager.
Detta kommer så småningom att
resultera i ett totalt bränslestopp.
Ett antal haverier, där slemmet på
grund av grov sjö, rörts om i bränsletanken/tankarna och sedan satt igen
bränsletillförseln, med påföljande motor stopp, har inträffat. Ett vanligt tecken på att dieseln
infekterad är färgförändringar på bränslet i glaskoppen på filtren.
Även ytorna i tankar och resten av bränslesystemet angrips och
utsätts för en etsning, vilket kan förorsaka betydande skador på spridare och
pumpar.
Vid
FAME
inblandning är det extra viktigt att undvika vattenrester i tanken då Fame är en biologisk
produkt och därmed också lättar angrips av mikroorganismer. Hur kontrollerar man eventuellt angrepp dieselbakterier? Förutom tidigare nämnda optiska
kontrollen i bränslefiltret som bara antyder att det kan finnas angrepp, bör
man göra en kontroll med Dipstick
Combi som är en enkel och kvalitetssäker lösning för att
påvisa en eventuell förekomst av aeroba bakterier och mögel i bränsle och
kylvätskor.
Provtagning och inokulation görs
genom att doppa Dipstick
Combi i vätskan man vill kontrollera. Resultatet fås enkelt efter inkubering, genom att jämföra antalet kolonier på
agarplattan med gränsvärdena på den avläsningsmall som medföljer varje
förpackning. Hur
undviker man dieselbakterier? Det viktigast är att undgå
kondensvatten i bränsletanken, vilket kan vara svårt. Det är i de flesta fall är det
omöjligt att dränera bort kondensvattnet från bränsletankarna, både i fritidsbåtar
och större maskindrivna enheter vilket gör dessa extra utsatta för angrepp.
Genom att tillsätta BIO-PROTECT 2 vid varje tankning, i förhållandet 1:5000,
får man en förebyggande behandlingen som dödar eventuella mikroorganismer och
förhindrar en ny tillväxt.
Bio-Protect
2 blandar sig fullt ut i dieseln och
kondensvattnet och förbränns helt. Bio-Protect
2 förorsakar inga skador i motorer
eller i andra maskindelar.
Bio-Protect
2 är inte miljöfarligt. Bio-Protect
2 är inte transportfarligt, kan
flygfraktas över hela världen. Bio-Protect
2 har obegränsad hållbarhet.
Förebyggande docering.
100 ml räcker till hela 500 liter diesel.
250 ml räcker till hela 1250 liter
diesel.
500 ml räcker till hela 2500 liter
diesel.
Dubbel
docering vid
bekämpning.
|
|